неділя, 15 грудня 2019 р.

Шляхи підвищення ефективності креативної діяльності учнів на уроках математики та читання (з досвіду роботи)


Вивчення математики в початковій школі має забезпечити оволодіння учнями математичних знань та умінь, повний розвиток дітей. Необхідний для подальшого вивчення предмета. Багато питань початкового курсу математики мають бути засвоєні на такому рівні, щоб можна було їх застосувати у повсякденному житті.
Важлива роль математики у розвитку пізнавальних здібностей молодших школярів – пам’яті, уявлення, мислення, мови. Ця освітня галузь створює реальні передумови для розвитку різних типів мислення: конкретно - образного, абстрактного, просторово - схематичного, функціонального, ініціативного та творчого. Учні вчаться точно, коротко, виразно й правильно висловлювати свої думки.
Пріоритетом моєї педагогічної діяльності є учень як особистість, а тому головне у моїй роботі – пошук тих форм навчання, які б сприяли розвитку і становленню дитини,вихованню культури спілкування.
У своїй педагогічній практиці впроваджую ідеї В.О.Сухомлинського, О.Я.Савченко, Ш О. Амонашвілі, учителів-новаторів С.П. Логачевської, С.П. Дашевської.
Найголовніше у моїй роботі – повага до дитини, пробудження у неї інтересу до навчання, впровадження різних його форм. Найперше вивчаю рівень підготовленості дитини до школи, потенційні можливості та індивідуально - психологічні особливості. Навчальний процес будую з урахуванням специфічних особливостей учнів, зокрема тих якостей, які пов’язані із засвоєнням навчального матеріалу.
Групи учнів не постійні, їх кількісний і якісний склад змінюю, зважаючи на рівень знань дітей, предмет, зміст теми та індивідуально-психологічні особливості. Слабкого учня залучаю до співпраці з сильним, непосидючих і рухливих – із спокійними і уважними, а самовпевнених – зі скромними і стриманими.
Поєднуючи різні форми навчання (колективно-фронтальну, диференційовано-групову, парну, індивідуальну), навчаю дітей працювати в колективі, співпрацювати, співпереживати, надавати товариську допомогу, зацікавленість у кращих знаннях кожного, оцінювати свої можливості і результати праці. Діти вчаться бачити успіхи і недоліки, помилки свої і своїх однокласників. Фронтальну роботу зорієнтовую не на середнього учня, а на те спільне, що властиве всім вихованцям. На уроках математики часто використовую кооперативно-групову форму роботи. У групі кожен виконує частину загального завдання, бере участь у розподілі праці та підготовці відповіді.
За таких умов діти повніше відчувають відповідальність, виявляють активність. Співпрацюючи в групі, вони прагнуть виконати завдання швидше, за потреби – допомагають товаришеві, вчаться слухати і чути, спостерігати і бачити, висловлювати свою думку, повагу чи осуд до інших, не принижуючи себе і своїх однокласників, поважаючи навколишніх. Діти люблять бути в ролі вчителя. Організація роботи, коли учень стає ведучим, керівником колективу має виховний характер. Дехто виявляє себе культурним і людяним, дехто неуважним і грубим.
На різних етапах засвоєння програмового матеріалу проводжу диспути «Клубу знавців: Що? Де? Коли?» (підсумкові уроки з математики), урок –гру «Місточками у світ математики». Учні місточками переходять на острів усної лічби, острів каліграфії, острів віднімання трицифрових чисел, острів самостійності, країну задач, царство іксів. При проведенні уроку –диспуту столи зіставляються по 2 і накриваються скатертинами. Таким чином, клас поділяється на окремі групи по 5-6 чоловік у команді (залежно від кількості дітей у класі). Кожна команда має на своєму ігровому столі повітряну кульку (синю, зелену, червону, жовту) і відповідно називається зелений стіл, червоний, синій. На столі вчителя знаходиться рулетка, стрілка якої буде вказувати на конверт із завданням для кожної команди. Обирається ведучий і 2 члени журі. За правильну відповідь стіл нагороджується відповідною фішкою. Таким чином, заздалегідь підготувавши конверти із завданням, стаю спостерігачем на уроці і суддею в конфліктних питаннях. Завдання в конвертах: «Острів скарбів» (приклади), «Королівство задач» (задачі), «Таємничий містер ікс» (рівняння), «Богиня справедливості Феміда» (нерівності), «Побудуємо дім» (геометричний матеріал), «Конкурс капітанів» (для капітанів команд), «Бліцтурнір» (цікавинки з логічним навантаженням), «Музична пауза».
Учні свідоміше сприймають і на довше запам’ятовують матеріал, який засвоюють у процесі активної пізнавальної діяльності. Щоб діти думали на уроках математики, протягом уроку кілька разів переключаю увагу школярів з одного виду діяльності на інший, оптимально насичую цікавими фактами з реального життя. Надаю учням більше можливості самостійно висловлювати свої думки, що сприяє розвитку загального і математичного розвитку мовлення.
Уроки починаю словами, які організовують і пропонують певний стиль роботи:
Міркуємо – швидко,
Відповідаємо - точно!
Лічимо - правильно,
Пишемо-гарно.
Ігрові моменти на уроці дають змогу зацікавити учнів, то й часто у 1-2 класах проводжу урок-гру. Заняття – ігри емоційні,забезпечують розумову активність кожного. Для навчального процесу залучаю улюблених казкових героїв: Буратіно, Зайця, Незнайка, Червону Шапочку та інших.
Під час вироблення навичок лічби даю дітям завдання у такій ігровій формі:
1. Допоможіть Незнайкові – розставляю на набірному полотні картки із зображенням різних предметів і пропоную полічити окремо (тварин, овочі, фрукти).
2. Допоможіть Буратіно – На дошці зображено геометричні фігури. Полічити окремо трикутники, квадрати, круги, чотирикутники . Скільки всього фігур?
3. Показую учням цифри, а діти відплескують у долоні стільки ж разів.
Граючись, малята легко засвоюють математичні поняття. Своєрідним відпочинком для них на уроках є розв’язування віршованих задач.

Немає коментарів:

Дописати коментар